Hírek

Jelentős változások a FIAP kitüntetési rendszerében 2026-tól

  • Super User
  • Hírek

A Nemzetközi Fotóművészeti Szövetség (FIAP) 2026. január 1-jétől kezdődően átfogóan átalakítja kitüntetési rendszerét. Az új szabályzat („047/2025 E” dokumentum) érint minden fotóst, aki FIAP elismerésre pályázik. Az alábbiakban áttekintjük a legfontosabb változásokat.


🌌 Kizárólag digitális elfogadások

  • Minden szint esetén elegendőek a digitális elfogadások.

  • Papíralapú elfogadások nem szükségesek fotóművészeti cím eléréséhez! 


📸 Képhasználati korlátozás: max. 10 elfogadás vagy díj

  • Egyetlen fotó legfeljebb 10 elfogadással/díjjal szerepelhet FIAP jelentkezésben (2026-tól).

  • A korábbi, 2026 előtti elfogadások nem esnek korlátozás alá.


🌟 Új belépő szint: NFIAP

  • Bevezetésre kerül az "Novice FIAP" szint, mint alapkitüntetés.

  • 25 elfogadás, 5 ország, 10 kép szükséges.

  • Az új pályázók választhatnak, hogy a NFIAP vagy az AFIAP szintről indulnak.

🔼 Változtak az AFIAP és EFIAP követelmények

  • AFIAP: 75 elfogadás (korábban 40), 15 ország, 20 mű
  • EFIAP: 200 elfogadás (korábban 250), 20 ország, 40 mű
  • Az EFIAP gyémánt szintek a jelenlegi 3 kategóriáról, 8 kategóriára változnak.
  • Részletesen:

Kitüntetés

Elfogadások*

Országok**

Művek***

NFIAP

25

5

10

AFIAP

75

15

20

EFIAP

200

20

40

EFIAP/b

400

25

80

EFIAP/s

600

30

130

EFIAP/g

900

35

200

EFIAP/p

1200

40

300


🤝 Kumulált elfogadások – később kerül sor a nullázásra

  • Az EFIAP szint elérése után az elfogadások és díjak nem nullázódnak, hanem tovább számolódnak egészen az EFIAP/p szintig. 

  • A nullázás az EFIAP/d1 szintnél történik.
 

🧪 30 zsűrizés = automatikus ESFIAP

  • Aki legalább 30 FIAP szalont zsűrizett, automatikusan megkapja az ESFIAP kitüntetést.


🤒 Új díjak a különböző szintekhez

    • NFIAP: rózsaszín zománc jelvény
    • AFIAP: zöld zománc jelvény
    • EFIAP: piros zománc jelvény
  • A következő EFIAP szintekhez is piros zománc jelvény jár, az alábbi megkülönböztetésekkel:

    • EFIAP/b: bronz kiegészítő
    • EFIAP/s: ezüst kiegészítő
    • EFIAP/g: arany kiegészítő
    • EFIAP/p: fekete-platinás kiegészítő
  • Az EFIAP/d1 – d8 szinteken a piros zománcot külön kiegészítéssel látják el minden szinthez.


📈 Összefoglalás

A 2026-tól hatályos új rendszer célja a FIAP kitüntetések átláthatóbbá, digitálisan kezelhetővé és szakmailag magasabb szintűvé tétele.

Aki FIAP elismerésre törekszik, annak érdemes már most felkészülnie az emelkedő követelményekre és az új eljárásmenetre.

További információ: www.fiap.net

Alkotócsoportunk újabb sikerei a V. Délvidék Fotópályázaton

  • Super User
  • Hírek

Nemrégiben zajlott le az V. Délvidék – MAFOSZ védnökségű digitális fotópályázat, ahol a KlikkArt Fotóművészeti Alkotócsoport csapata ismét  jól szerepelt!

Képeink között megtalálhatók tájkép, absztrakt, drón, klasszikus portré és akt fotográfiák egyaránt.

 

Alkotóink kiállított versenyművei:

Herendy Adrienn - Stuttgart városi könyvtár

Herendy Adrienn - Szemöldökszörny

Herendy Adrienn - Lépcsőház

Herendy Adrienn - Sorskerék

Kasznár Katalin - Bianca

Kasznár Katalin - On the floor

Kasznár Katalin - Eva

Kőhalmi Kálmán - Deep Six

Kőhalmi Kálmán - The Rice Picking Girl

 

Gratulálunk a résztvevőknek és a díjazottaknak, valamint köszönet a verseny szervezéséért a Duna Fotóklub Egyesületnek!

Ha kiváncsi vagy milyen további képei vannak klubtagjainknak, kérlek nézz szét a weboldalunkon, ahol tájékozódhatsz tagfelvételi lehetőségeinkől is!

Sikeres szereplés a XII. Múlt és jelen fotópályázaton

  • Super User
  • Hírek

Sikeresen szerepeltek a KlikkArt Fotóklub tagjai a XII. MÚLT ÉS JELEN FOTÓPÁLYÁZATON

A KlikkArt Fotóklub ismét szép sikereket könyvelhetett el: három tagunk összesen öt elfogadást szerzett a Soproni Fotóklub által megrendezett XII. MÚLT ÉS JELEN FOTÓPÁLYÁZATON.

A rangos országos pályázatra évről évre számos neves fotós jelentkezik, a kiírás célja, hogy a fotóművészet eszközeivel mutassák be a múlt értékeit és azok jelenkori hatásait. Az idei pályázaton a KlikkArt Fotóklub három alkotója is sikeresen szerepelt, munkáik méltán keltették fel a zsűri figyelmét.

Az elfogadások között szerepel:

  • Halmos EndreA magyar hősök emlékére
    Egy mély érzelmeket közvetítő alkotás, amely méltó emléket állít a magyar történelem hőseinek.

  • Kasznár KatalinLábak az ajtóban
    Egy szokatlan perspektívát megragadó fotó, amely játékosan gondolkodtat el a mindennapi pillanatokról.

  • Kasznár KatalinKödös reggel
    Finom hangulatú, sejtelmes kompozíció, amely a természet szépségeit tárja elénk.

  • Kőhalmi KálmánBreath
    Egy kifejező, atmoszférikus alkotás, amely a légzés egyszerű, de mégis életet jelentő mozzanatát emeli ki.

  • Kőhalmi KálmánFlashdance
    Mozgalmas, dinamikus kép, amely a mozgás és a fény kapcsolatát vizsgálja művészi módon.


Gratulálunk minden résztvevőnek, különösen a KlikkArt Fotóklub tagjainak, akik ismét bizonyították, hogy elkötelezettségük és alkotói tehetségük fontos helyet vívott ki magának a hazai fotóművészeti életben.

Szerbiai fotós workshop összefoglaló

  • Super User
  • Hírek

A klubunk szervezésében néhány napot Szerbia hegyei, tavai és vízesései környékén töltöttünk. Fogadjátok szeretettel az összefoglalónk! 

Április 30. – Indulás Veresegyházról, érkezés Kremnába majd naplemente a Drina folyó úszó házikója mentén

A fotós túránk első napján korán indultunk Veresegyházról, majd kora délután érkeztünk Kremnába, ahol már az első kattintásokat megtettük. Estére a híres Kućica na Drini, a Drina folyón egyensúlyozó ikonikus házikó várt minket – tökéletes alanyként naplementés képekhez. A nap végén elfoglaltuk szállásunkat Kaluđerske Bare településen, a Tara Nemzeti Park határán.

Május 1. – Zaovinsko-tó, nosztalgiavonat és kilátás a világ végére

A napot a festői Zaovinsko-tó partján kezdtük, ahol a víztükör és a környező hegyek hajnali fényei varázslatos fotókat eredményeztek. Napközben Mokra Gora falucskába látogattunk, ahol felszálltunk volna a híres Šargan nyolcasra, a nosztalgikus hegyi kisvasútra, ha lett volna jegy. Útközben átestünk egy rendőri ellenőrzésen, ahol mindent rendben találtak. Este a Banjska Stena kilátó alatti úton jártuk végig a Drina völgyét – amely izgalmas betekintést nyújtott a szerb nép ünneplési szokásaiba, ezen a jeles napon.

Május 2. – Reggeli tópart, vízesés és a kanyargó Uvac

Ez a nap a Vrutci-tó partján indult, ahol a különleges sarokformák és a vízparti táj egyedi fényekben mutatkozott meg. Meglepetésünkre még köd is színesítette a látványt! Napközben elértük a Skakavac vízesést Semegnjevo közelében, amely egy rejtett gyöngyszem a szerb hegyek között. Itt a vízesés mellett lehetőségünk volt bepillantani a szerb falusi életbe. Mielőtt még elértük volna a célpontunkat egy gyönyörű erdei tisztáson fotóztuk a tavaszi virágokat. Az esti fényeket az Uvac-kanyonnál fotóztuk, ahol drónnal is megörökítettük a kígyózó folyót – ez a hely igazi paradicsom a természet- és tájfotósok számára. Szerencsére minden drón épségben leszállt a kanyon fölött köröző keselyűk ellenére.

Május 3. – Hegyi tavak és vízesések nyomában

A reggeli fotózást a Ribničko-tó partján kezdtük, ahol a napfelkelte fénye szépen tükröződött a vízen. Ezután a napközbeni program a Gostilje vízesések meglátogatása volt – a több szintes zuhatagok lenyűgöző látványt és fotótémát nyújtottak. Este a Vidikovac Vraneša kilátónál zártuk a napot, ahol ismét lehetőségünk nyílt a tó fölé magasodó pontokról fotózni a lemenő nap fényeiben.

Május 4. – Hazatérés

A túra utolsó napja a hazautazásé volt – a memóriakártyáink gazdagodtak sok új képpel, mi pedig sok új élménnyel és Plazma csokival! Útközben még visszatekintettünk a hegyek felé, ahova még mindenképpen visszatérünk!

A túráról hamarosan egy részletes képes összefoglalóval is jelentkezünk, amelyre egy külön esemény tervezünk! Kövessétek a Facebook oldalunk, hogy ne maradjatok le róla!

Tájkép és városkép: amikor a fotózás túlmutat a látványon

  • Super User
  • Hírek

Így dolgozzuk fel a témákat a KlikkArt klubestjein

A KlikkArt Fotóklub nem csupán egy fotós közösség – számunkra minden egyes klubest egy lehetőség arra, hogy mélyebben belemerüljünk egy-egy fotográfiai témába. A márciusi találkozónk a „Tájkép és városkép” témakörére épült, és ez alkalommal is bebizonyosodott: egy-egy fogalom mögött milyen gazdag tartalom és alkotói lehetőség rejlik.

Témafelvetés: többről van szó, mint szép tájakról

A klubest elején felvetettük a kérdést: mitől lesz egy tájkép több, mint egyszerű látványrögzítés? Miben más egy városkép, ha a dokumentáción túl érzelmeket is közvetít? A válaszok nem voltak egyszerűek, és épp ez tette izgalmassá a beszélgetést. Közösen vizsgáltuk meg, hogyan lehet a természet vagy az épített környezet ábrázolásával történetet mesélni – vagy akár társadalmi, érzelmi vagy filozófiai kérdéseket is felvetni.

Beszéltünk arról is, hogy a tájkép és városkép nem egymással szemben álló kategóriák. Sokszor épp az átmeneti zónák – például városszéli területek, elhagyott ipari környezetek vagy zöldbe ágyazott építészeti részletek – nyújtanak lehetőséget komplex vizuális mondanivalóra.

Elméleti alapozás: fotótörténeti kitekintéssel

Ahhoz, hogy a jelen képeit tudatosan készíthessük, fontos, hogy lássuk: honnan jövünk. Rövid, vizuális példákkal illusztrált történeti áttekintés során olyan klasszikus fotográfusokat említettünk meg, mint Ansel Adams – a nagy formátumú tájképek mestere –, vagy Bernd és Hilla Becher, akik ipari építményeket dokumentáltak művészi precizitással.

A modern és kortárs fotográfiából is merítettünk inspirációt: megjelentek letisztult urbánus kompozíciók, többrétegű koncepcióval rendelkező tájképek és narratív városképek. Ezek segítettek megérteni, hogyan lehet túllépni a képeslap-szerű megjelenítésen, és személyes vagy akár társadalmi üzenetet belevinni a képekbe.

Gyakorlati tudás: technika és tudatosság

A klubest második szakasza konkrét technikai kérdések köré szerveződött. Kitértünk többek között:

  • Objektívválasztásra: hogyan hat a perspektívára egy nagylátószög vagy egy teleobjektív, és mikor melyiket érdemes használni.

  • Kompozícióra: milyen szerepe van a képsíkoknak, vonalvezetésnek, harmadolásnak, és hogyan segítheti a tudatos elrendezés a történetmesélést.

  • Fényviszonyokra: hogyan változik a hangulat hajnalban, délidőben vagy kék órában, és mikor érdemes a természetes fény mellett hosszú záridővel vagy ND szűrővel dolgozni.

  • Időjárási viszonyokra és atmoszférára: a köd, a dér, a felhők vagy a városi fényszennyezés hogyan válhat a kép szerves részévé, nem pedig zavaró tényezővé.

Megbeszéltük azt is, hogy városképeknél különösen fontos az ember jelenléte – vagy épp annak hiánya. Egy-egy elkapott pillanatban megelevenedhet a városi élet, míg más esetekben a kihaltság, az elidegenedés vagy a letisztultság hangsúlyozása lehet a cél.


A KlikkArt klubestek: fejlődés közösségben

A „Tájkép és városkép” témájú est ismét megerősítette, hogy fotózni nemcsak magányos művészet, hanem párbeszéd is lehet. Klubunkban hiszünk abban, hogy az alkotás folyamata a közös gondolkodással válik teljessé – és hogy minden kép mögött ott van egy történet, amit érdemes megérteni, kibontani, megbeszélni.

Ha érdekel a tudatos fotózás, az inspiráló társaság és a szakmai igényesség, várunk szeretettel a KlikkArt Fotóklub eseményein!